FAQ

Wat is het verschil tussen een cloud server en shared hosting?

Je hebt bij Cloud Provider de beschikking over een eigen serveromgeving, die niet met andere klanten wordt gedeeld. Andere klanten kunnen daardoor geen negatieve invloed hebben op de snelheid van je server en de veiligheid van je data. Verder heb je root-toegang tot je server, waardoor je meer controle hebt over de serverconfiguratie.

Wat is het verschil tussen een cloud server en een VPS?

Een cloud server kent geen vaste configuratie zoals bij VPS pakketten: je kunt zelf de ideale mix tussen CPU cores, geheugen, en diskruimte kiezen. Verder is een cloud server niet afhankelijk van 1 fysieke server. Mocht er hardware uitvallen, dan neemt een andere server het automatisch over.

Wat is het verschil tussen een cloud server en een dedicated server?

Een cloud server is veel flexibeler dan een dedicated server. Je kunt op elk moment CPU cores, geheugen, en diskruimte toevoegen of verwijderen - en je betaalt alleen datgene wat je vebruikt. Bovendien kennen cloud servers geen langdurige contracten, wat bij het huren van dedicated servers vaak wel het geval is.

Hoe kan ik betalen?

Cloud Provider accepteert Visa, Mastercard, en American Express credit cards. Voor Nederlandse klanten is het ook mogelijk om via automatische incasso te betalen. Op verzoek is betaling per bankoverschrijving beschikbaar voor grotere klanten.

Welke cloud server moet ik kiezen?

Indien je niet precies weet welke cloud server je nodig hebt, raden we je aan om met de kleinste server te beginnen. Je kunt daarna op elk moment je server vergroten of verkleinen.

Moet ik betalen voor een server die uit staat?

Ja. We houden de CPU cores, geheugen, en IP adressen voor je gereserveerd, en bewaren je data als je server uit staat. Indien je de server voor een langere tijd niet gebruikt, raden we je aan een snapshot image van de server te maken. Je kunt dan later een nieuwe server met dit image aanmaken.

Hoe kan ik kiezen tussen betalen per uur en per maand?

Wanneer je een server aanmaakt, kun je kiezen uit betalen per uur of per maand. Bij betalen per maand wordt het bedrag elke maand vooruit in rekening gebracht. Bij betalen per uur betaal je de gebruikte uren maandelijks achteraf. Betalen per maand is 10% goedkoper dan betalen per uur. Indien je de server voor een langere periode wilt gaan gebruiken, kun je dus het beste kiezen voor maandelijks betalen. Indien je een server voor enkele uren of dagen wilt gebruiken, dan kun je het beste kiezen voor betalen per uur.

Wat gebeurt er als ik meer dataverkeer verbuik?

Elke cloud server wordt geleverd met 10 TB (10000 GB) gratis dataverkeer per maand. Indien je deze limiet overschrijdt, dan wordt het extra dataverkeer in rekening gebracht voor 2,5 eurocent per GB. Let er op dat alleen uitgaand dataverkeer meetelt. Inkomend dataverkeer en intern verkeer tussen cloud servers is bij Cloud Provider gratis.

Worden er backups gemaakt van de cloud servers?

Wekelijks maken we gratis een snapshot backup van alle cloud servers. Deze backup kun je zelf terugzetten via ons control panel. Eventueel kun je extra snapshot backups maken. Het bewaren van deze backups kost 2,5 eurocent per GB per maand.

Hoeveel IP adressen krijg ik per cloud server?

Elke cloud server wordt met 1 dedicated IPv4 adres geconfigureerd. Je hebt de mogelijkheid om extra IP adressen toe te voegen voor 2 euro per maand per IP adres in ons control panel. In de nabije toekomst zullen we ook IPv6 adressen ondersteunen.

Heb ik console toegang tot mijn cloud servers?

Ja, via ons control panel kun je de console openen voor je servers via een HTML5-interface.

Welke besturingssystemen en software zijn beschikbaar voor installatie?

Tijdens het aanmaken van een cloud server, heb je de keuze uit de volgende besturingssystemen en software:

• Ubuntu 10.10, 12.04, 12.10, 14.04, 16.04
• CentOS 5.8, 5.9, 6.4, 6.5, 7.0
• CentOS 6.5, 7.0 + cPanel (licentie is 10 euro per maand)
• Cloud Linux 6.4 + cPanel (licentie is 20 euro per maand)
• Debian 7.0
• Fedora 18, 19
• Red Hat Enterprise Linux 5.9, 6.4 (licentie benodigd)
• Gentoo 12.1
• Windows Server Standard R2 2012 (licentie is 15 euro per maand)
• Drupal
• Wordpress
• Magento
• WooCommerce
• Joomla

Kan ik een control panel systeem installeren?

Ja, op een cloud server is het mogelijk om een control panel systeem zoals cPanel, Plesk, of DirectAdmin te installeren en te gebruiken. Via ons control panel kun je eenvoudig cPanel licenties aanvragen voor 10 euro per maand per licentie. Plesk en DirectAdmin licenties kun je bij een derde partij aanvragen.

Waar en in welk datacenter staat jullie cloud?

Onze cloud is ondergebracht in het AMS7 datacenter van Interxion in Schiphol-Rijk, nabij Amsterdam. Dit datacenter biedt meer dan 7.300 vierkante meter aan serverruimte en 13 MW elektrisch vermogen, en is opgezet volgens de hoogst denkbare normen op het gebied van stroom, koeling, en beveiliging. Andere cloud locaties worden toegevoegd in de nabije toekomst.

Welke internetconnecties zijn er?

Om ons cloud platform altijd en snel bereikbaar te laten zijn op het internet, maken we gebruik van het netwerk van Atom86. Zij bieden ons een mix van upstream providers zoals NTT, TeliaSonera, GTT en Init7, en peering met andere providers via publieke internet exchanges zoals AMS-IX en NL-IX. Het netwerk heeft meer dan voldoende capaciteit, en de routering is dubbel uitgevoerd.

Welke ondersteuning kan ik verwachten?

Een cloud server is bedoeld voor klanten die ervaring hebben met het beheren van servers, of die dat graag willen leren. De cloud servers zijn unmanaged.

Wat je wel van ons kunt verwachten:

• We bieden recente versies van diverse besturingssystemen en software aan, die tijdens het aanmaken van een cloud servers kan worden geïnstalleerd via ons control panel.
• Cloud Provider onderhoudt de onderliggende hardware van het cloud platform, en vervangt hardware-onderdelen indien nodig.
• We monitoren en onderhouden een snelle verbinding met het internet, voor zover dit binnen de controle van ons netwerk ligt.
• We zorgen ervoor dat het control panel, waarmee je cloud servers kunt aanmaken en beheren, bereikbaar is.
• Cloud Provider zorgt dat elke nieuw aangemaakte cloud server via SSH toegankelijk is.
• Voor vragen kun je ons tijdens kantoortijden via telefoon, e-mail, en online chat bereiken. Buiten kantoortijden is er een 24-uurs storingsnummer beschikbaar.

Wat je bijvoorbeeld niet van ons kunt verwachten:

• Het updaten van het besturingssysteem of software op bestaande cloud servers.
• Het installeren en/of configureren van software op een cloud server.
• Het beheren van gebruikers/klanten die de cloud server gebruiken. Een gebruiker/klant dient met jou contact op te nemen, indien bijvoorbeeld zijn website of e-mail niet goed werkt op de server.
• Het uitvoeren van systeembeheer-taken, bijvoorbeeld indien de server zwaar draait of niet goed werkt vanwege een fout in de configuratie.
• Het maken van back-ups. Je kunt back-ups via het control panel laten maken.

Heb je een vraag die hierboven niet is beantwoord?

Geen probleem! Stel je vraag door een mailtje te sturen naar support@cloudprovider.nl, via de online chat op deze website, of door tijdens kantoortijden te bellen naar +31880006677. We horen graag van je!